Opdracht 5: rapportering literair evenement

Op dinsdag drie november 2015 bezocht ik naar jaarlijkse gewoonte de Boekenbeurs in Antwerpen.

Een stand die me onmiddellijk opviel was die van 'Stad Leest'. Ik ga elk jaar naar de Boekenbeurs met een van mijn beste vrienden. Hij studeert om fietsenmaker te worden. Door de vintage fiets die tussen de boeken opgesteld was, werd zijn interesse meteen getrokken dus konden we deze stand zeker niet overslaan. Terwijl hij de fiets aan het bewonderen was, keek ik rustig rond tussen de boeken en de andere gadgets.

Alles was erg gezellig en warm vormgegeven. Het viel me meteen op dat het erg mooie boeken waren die hier aangeboden werden. Boeken over kunst, mode, eten... De boeken die me als eerste opvielen waren de boeken over eten. Ik ben zelf erg actief bezig met gezonde voeding, superfoods, geen vlees eten, etc. en hier speelde deze stand erg goed op in.

Deze stand had voor mij een erg gastvrij en open imago. Door gebruik te maken van de houten meubels en de hippe decoratie aan de muren, kreeg de stand een erg gezellige, bijna huiselijke sfeer. Deze lijn werd ook doorgetrokken, het personeel was opvallend vriendelijk en open. Geen stijve bedoeling hier. Het leek ook wel alsof dit een cadeautjeswinkel was, waar ze voornamelijk boeken verkochten. De meest voorkomende thema's waren kunst, hobby's en eten. Ook vond je hier naast boeken leuke postkaartjes, stoffen zakken, spelletjes, etc.

Ik herkende niet meteen titels van boeken. Dit komt door het feit dat er hier maar weinig romans lagen. Als je op zoek was naar de grote literaire werken dan was je hier niet aan het juiste adres. Wel herkende ik een paar boeken over kunst die ik al eerder tegen kwam.

Mij sprak het boek 'Een nieuwe kijk op eten' van Anna Jones meteen aan. Het ging over vegetarische gerechten die vernieuwend zijn. Ik kocht dit boek niet, maar zette het wel op mijn kerstlijstje. Het boek is leuk vormgegeven vind ik, niet te druk en met een mooie foto. Ik hou van een sobere vormgeving, ook bij boeken.  

Ook woonde ik een lezing bij op de Boekenbeurs. Deze werd gegeven door Evy Raes. Zij is auteur van het boek 'Leren met beelden'. In deze lezing vertelde zij over allerlei mogelijke manieren om met kinderen en jongeren te werken rond beeld. Ingespeeld op moderne electronica en de noden van jongeren bedenkt zij allerlei workshops en activiteiten. Ze gaf haar publiek vele voorbeelden van hoe je beeld kan integreren in je lessen en zo de aandacht en betrokkenheid van je leerlingen kan vergroten.

Een voorbeeldje: Je leerlingen moeten allemaal een presentatie geven (bijvoorbeeld over hun lievelingsboek), laat dan een leerling die op dat moment niet aan het woord is, foto's maken van de presentatie en voeg deze beelden op het einde samen. Zo worden er meer leerlingen betrokken bij heel het gebeuren.

Ik vond dit soort voorbeeldjes wel interessant, maar ze gaf tijdens haar lezing alleen maar voorbeelden. Ze vertelde weinig over de achtergrond van haar projecten. Hoe kwam ze op haar ideeën? Waarom is dit beter voor de leerlingen? Dat kwam het publiek niet echt te weten. Wel heb ik een paar nuttige verhalen gehoord, die ik misschien zelf ooit in de praktijk kan opnemen.

Ik had verwacht dat deze lezing voor jongvolwassenen en volwassenen bedoeld was die een link hebben met het onderwijs. Dit viel echter tegen. Er zaten erg veel kinderen in de zaal, die vergezeld waren van hun moeders. Deze moeders vertelden dan op hun beurt weer hoe fantastisch hun kinderen waren en wat zij allemaal hadden verwezenlijkt op hun school. Ik had hier eerlijk gezegd geen boodschap aan.

Evy Raes had haar timemanagement niet helemaal onder controle en was sneller klaar dan het ingeplande uur. Hier zagen de zeer geïnteresseerde moeders hun kans om nog meer verhalen te vertellen over hun zeer getalenteerde dochters en zonen. Ik ben blij dat er ouders zijn die betrokken zijn met hun kinderen, maar ik vond een lezing op de Boekenbeurs een rare gelegenheid om dit te tonen.

Samengevat vond ik de lezing weinig inhoud hebben. Er werden veel voorbeelden gegeven, waaraan een leerkracht in wording, zoals ik, wel iets aan heeft. Maar alle reacties van het publiek waren voor mij persoonlijk wat overbodig.

Op het einde van de lezing werd er een 'groepsfoto' gemaakt van het publiek. Hier werd een techniek toegepast die in de lezing werd aangehaald.

www.boekenbeurs.be/auteurspodium/leren-met-beelden

Contact