opdracht 11: filmanalyse
Psycho - Alfred Hitchcock
1.Gegevens van de film (APA):
Alfred Hitchcock (prod.) (reg.).(1960). Psycho. Verenigde Staten: Paramount Pictures.
2. De plot van de film samengevat
Marion woont in Phoenix, Arizona. Ze steelt 40.000 dollar van haar baas. Marion vlucht diezelfde dag nog naar haar vriend Sam, waar ze mee wilt trouwen. Onderweg moet ze een tussenstop maken in een vervallen motel, wegens de storm. De moteleigenaar, Norman Bates, is duidelijk blij met de komst van Marion. Er komen namelijk bijna nooit gasten in het hotel. Hij nodigt haar uit om samen te dineren in zijn huis, maar dat ziet zijn moeder niet zitten. Hij brengt het avondeten dan maar naar het motel. Tijdens het avondeten vertelt Norman over zijn moeder. Marion brengt aan dat ze misschien beter opgenomen zou worden in een instelling. Hier reageert Norman zeer vreemd op. 's Avonds als Marion een douche neemt, wordt ze vermoord door een vrouwelijke figuur. Norman ontdekt het lijk en laat haar en haar bezittingen verdwijnen in een moeras.
Ondertussen zijn Sam en Marions zus, Lila, erg ongerust. Ook is er een detective, Arbogast, ingehuurd. Hij komt het motel op het spoor, maar wanneer hij vraagt aan Norman of hij met zijn moeder mag praten, verbiedt hij dit. Even later wordt ook Arbogast vermoord door hetzelfde figuur als toen met Marion.
Sam en Lila worden nog ongeruster als ze niets meer horen van Arbogast. Ze gaan zelf op onderzoek uit en ontdekken dat Normans moeder al tien jaar dood is. Ook zij bezoeken het motel. Lila gaat het huis binnen en vindt daar het lijk van Normans moeder. Even later wordt ze aangevallen door Norman, gekleed in oude kleren van zijn overleden moeder. Sam weet er nog net tussen te komen. Ze ontvluchten het motel en bellen de politie.
Nadien krijgen ze van een psychiater een verklaring van wat er gebeurd is. Hij vertelt dat Norman aan een psychose lijdt waardoor zijn dode moeder in zijn fantasie bleef voortbestaan en hem tot de moorden aanzette.
3. De film gesitueerd in het oeuvre van de regisseur:
'Psycho' is een typische film van Hitchcock. Hij regisseerde namelijk thrillers en 'Psycho' is overduidelijk een klassieke triller. Er zijn nog een aantal patronen die hij vaak liet voorkomen in zijn film, en die je hier ook terug kan vinden.
- Geesteszieke, gestoorde moeders (de moeder van Norman Bates is geestesziek, of toch zeker hoe hij haar vertolkt)
- Freudiaanse invloeden (de ongezond hechte relatie tussen Norman Bates en zijn moeder, het vermoorden van haar minnaar uit jaloezie, Freudiaanse versprekingen...)
- Vogels komen nagenoeg in elke film van Hitchcock voor. (Het conserveren van dode vogels is de hobby van Norman Bates.)
- Verleidelijke, mooie vrouwen die perfect gekleed en hoogblond zijn. Vaak worden zij het slachtoffer in zijn films. (Marion voldoet aan al deze voorwaarden.)
4. Drie beeldcomposities
1. over-the-shoulder
Met dit over-the-shouldershot krijg je als toeschouwer het gevoel alsof je in het verhaal zit. Het veelvuldig gebruik van over-the-shouldershots kan ook symbool staan voor de demon die heel de tijd op de loer ligt en alles weet.
2. close-up
De nadruk wordt heel duidelijk op de envelop met geld gevestigd. Door hier de aandacht op te vestigen, weet je als kijker dat er iets niet klopt met het geld, dat het geld nog een verdere rol zal spelen in de film. Dit is ook zo. Want door het geld vlucht Marion, waardoor ze in het motel terecht komt.
3. vogelperspectief
Deze scene werd van bovenaf gefilmd. We zien het ontbrekende douchegordijn en daaronder Lila en Sam op zoek naar antwoorden op hun vragen in verband met de verdwijning van Marion. Dit is heel ironisch, want ze staan op de plaats waar zij vermoord werd. Uiteindelijk merken ze het ontbrekende douchegordijn toch op, zo komen ze waarheid te weten.
5. personages, dramatisch doel en één soort conflict:
Protagonist: Norman Bates (gespeeld door Anthony Perkins)
Dit is een zeer gecompliceerd personage. Ik vertrouwde ^hem niet vanaf het begin. Hij gedraagt zich erg raadselachtig, lijkt niet op zijn gemak te zijn. Op het einde van de film wordt bekend wat het probleem juist is. Hij is voor de helft zichzelf, voor de andere helft zijn moeder. Hij vermoordde haar tien jaar geleden. De moeder is bezitterig over Norman, daarom dat zij Marion vermoordt. Norman weet niets meer van de moord, tot hij het lijk ziet liggen. Ook praat Norman met zijn moeder. Ze voeren dialogen waarin hij haar stem imiteert.
Antagonist: Marion Crane (gespeeld door Janet Leigh)
Deze antagonist heeft een duidelijk dramatisch doel. Ze vertrekt met het gestolen geld om met Sam te kunnen trouwen. Ik zie haar als een sterke en geëmancipeerde vrouw. Ze werkt, woont op zichzelf, staat haar mannetje tegenover anderen, ze heeft een duidelijke mening...
Leigh werd genomineerd voor een Academy Award beste vrouwelijke bijrol en won de Golden Globe beste vrouwelijke bijrol.
Dramatisch doel: Het dramatisch doel in 'Psycho' is abstract en intern. Het is zeer intiem. Ook is het een onbewust dramatisch doel. Het is zeer complex; in de loop van de film vindt er een hele dramatische ontwikkeling plaats.
Norman vermoordde zijn moeder en haar minnaar. Vervolgens probeerde hij om deze misdaad ongedaan te maken door nieuw leven te blazen in zijn moeder. Norman had een gesleten persoonlijkheid. Hij was half Norman, half moeder. De moeder vermoordt Marion omdat ze zo bezitterig zou zijn over Norman. Vervolgens vermoordt ze ook de detective.
Eén soort conflict: In deze film worstelt Norman Bates duidelijk met een inner conflict. Deze houden verband met de innerlijke gedachten, gevoelens en waarden van de protagonist, die met elkaar in botsing komen, waardoor het personage met zichzelf worstelt. Dit was in deze film zeker aanwezig.
6. Drie camerabewegingen
1. inzoemen
www.youtube.com/watch?v=VLTcw8oeFdA
Als kijker krijg je een overzicht van de stad. De camera maakt een hele beweging. Op een bepaald moment wordt het beeld beetje bij beetje ingezoemd. We komen in een hotelkamer terecht waar Marion en Sam met elkaar afgesproken hebben tijdens de middagpauze. Het inzoemen laat zien dat er nog veel kamers zijn in de stad, waar ook allemaal mensen wonen en werken. Mensen met hun eigen verhaal. Maar de maker van deze film heeft er voor gekozen om deze karakters te volgen. Door in te zoemen maakt hij heel duidelijk dat de film over hun zal gaan.
2. afwisseling
De douchescène uit deze film is een van de bekendste filmfragmenten ooit. Er werd gebruik gemaakt van 70 camera's. Het draaien van deze douchescène nam 7dagen in beslag. Dat alles voor 45seconden filmmateriaal.
Door de verschillende shots, die op een snel tempo afgespeeld worden, ontstaat er een erg spannende sfeer. De illusie wordt gewekt dat het mes het lichaam zou raken. Dit zie je namelijk nergens terug in de beelden.
3. Subjectieve camerabeweging
Marion rijdt in haar wagen. Ze is op de vlucht met het gestolen geld, onderweg naar Sam. Doordat het lijk alsof je zo dicht op haar zit, wordt deze scene veel intenser en spannender. De camera staat recht voor de persoon. Deze frontale shot is heel subjectief omdat de kijker meteen bij de actie betrokken wordt.