Opdracht 1: verwerkingsopdracht bij een jeugdboek voor 12+ of 13+
Blote handen - Bart Moeyaert
- Voor deze opdracht moest ik zelf een verwerkingsopdracht kiezen die ik bij dit boek wou maken, ik koos voor opdracht C2.
- Maak een cd met min. 6 muziekstukken die bij het boek passen. Ten minste 3 van die stukken zijn Nederlandstalig. Voeg de tracks toe en motiveer je keuze (gebruik daarvoor tekstfragmenten uit de tracks). (min. 5 regels tekst per track)
- Korte samenvatting van het boek:
'Blote handen' vertelt het verhaal van Ward tussen oud- en nieuwjaar. Nadat hij de eend van de eenzame Betjeman heeft gedood, start er een opeenvolging van gebeurtenissen die blijvende gevolgen zullen hebben. Daarbij raakt iedereen uit de omgeving van Ward betrokken. Ward is een kind met veel twijfels, hij overdenkt alles wat er in zijn jonge leven gebeurt.
- C2:
Als je onderstaande link opent, vind je de zes nummers die ik bespreek en heb gelinkt aan het boek.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLTgasWO6nWMAWECAxmXUwRIVqihxOqbSG
1. Het Lied van God - Stef Bos
Nu ik terugkijk op mijn leven
Met nog een eeuwigheid te gaan
En ik zie wat voor ellende
Zich heeft voltrokken in mijn naam
Verlang ik terug naar het begin
Toen ik door niemand werd herkend
Want er wordt veel van mij gemaakt
Wat ik helemaal niet ben
In de eerste strofe van dit nummer wordt al meteen veel uit het boek verteld. Ward kijkt terug op zijn jonge leven en ziet wat voor ellende hij over zich heen heeft gekregen door de eend van boer Betjeman te doden. Hij wilt dat het terug wordt zoals vroeger, toen zijn hond Elmer nog leefde.
2. Mensen zijn maar mensen - Yevgueni
Kijk hoe de wereld niet vergaat
Want mensen zijn maar mensen
Als alles baadt in overdaad
Als we dansen naar de rand
Hoe de maan er toch weer staat
De regen alles platter slaat
Kijk hoe het hart een antwoord weet
Als het hoofd het moeilijk maakt
Kijk hoe de wereld niet vergaat
Dansend naar de rand
Dit stukje tekst hoort voor mij bij het einde van het verhaal. Na alle gebeurtenissen, veranderingen en conflicten vergaat de wereld niet. Op het einde wordt alles gerelativeerd, en dat doet dit nummer ook voor mij.
Het boek speelt zich ook af op oud- en nieuwjaar, en deze dagen lijkt het ook vaak dat de wereld zal vergaan. Mensen dansen zichzelf naar de rand en beseffen de volgende dag dat er niet meer veranderd is dan hun kalender.
3. Nie vo kinders - Het Zesde Metaal
Van de tralies van creche
Naar de poorte van de school
Mama is een beetje later
Papa was 't oog verloren
Zie je een beetje achter
Kunje nie goe mee
Kunje niet concenteren
Zeit verlegen
Daar hebben ze wel pillen tegen
Het is nie voe kinders
Dat is nie voe kinders
In dit nummer wordt voor mij duidelijk gemaakt hoeveel druk er gelegd wordt op kinderen. Ze worden van hier naar daar gestuurd en moeten in de pas kunnen lopen. Als dat niet lukt dan zal een pilletje daar wel voor zorgen. Ward is ook geen doorsnee kind. Wanneer hij een fout begaat, wordt hij daar heel streng op afgestraft. Door dit boek te lezen als jongvolwassenen, kreeg ik wel het idee dat kinderen meer als mensen behandeld moeten worden.
4. Tonight - Lykke Li
I dry my eye, dry my eye
falling deeper by the hour
dry my eye
dry my eye, dry my eye
don't let me fall deeper now
dry my eye
don't you let me go, let me go tonight
Ik stel me voor dat Ward dit tegen zijn mama zou willen zeggen. Hij wilt tegen haar aankruipen. Hij is bang dat zijn mama haar liefde gaat geven aan Betjeman in plaats van aan hem en aan zijn zus.
5. That look you give that guy - Eels
I never tought that I could be so bold
To even say these thoughts aloud
I see you with him, and your eyes just shine
While he stands tall and walking proud
That look you give that guy, I wanna see
Looking right at me
If I could be that guy, instead of me
I'd never let you down
Ward is erg jaloers als hij merkt dat zijn moeder geïnteresseerd is in Betjeman. Dat blijkt uit onderstaand fragment uit het boek:
In mijn hoofd werd licht gemaakt. Eerst voorin, boven de plek waar Betjeman vijf dagen geleden zat. Bij ons aan tafel, met mijn moeder en mijn zusje Lorna op kerstavond. Hij glansde in zijn oude witte hemd. De scheiding in zijn haar was met een liniaal getrokken, en hij straalde als hij naar mijn moeder keek. Hij dacht dat zij van hem was, maar ze was van ons.
Pagina 33.
6. The river - Bruce Springsteen
Now those memories come back to haunt me
They haunt me like a curse
Is a dream a lie if it don't come true
Or is it something worse
That sends me down to the river
Though I know the river is dry
That sends me down to the river tonight
Ik vond Betjeman persoonlijk een erg treurig figuur. Zo iemand waar ik medelijden mee had. Ik denk dat hij vroeger wel gelukkig was, maar dat hij verlaten is. Dat zijn geluk hem ontnomen werd, en dat hij daardoor zo verbitterd overkomt.
- Ik vond dit een leuke opdracht. Zelf ben ik veel bezig met muziek. Daardoor heb ik mezelf de kans kunnen geven om meer te ontdekken dan wat me oorspronkelijk werd aangeboden. Door deze opdracht te maken, ben ik anders gaan lezen. Ik heb getracht om de onderliggende gevoelens van de personages bloot te leggen. Op deze manier begon ik meer sympathie te voelen voor de personages uit het boek.
- In deze opdracht kunnen de leerlingen ten eerste veel van zichzelf tonen. Ze laten de leerkracht kennismaken met muziek die zij zelf kennen. Daar tegenoverstaand gaan de leerlingen ook op zoek moeten gaan naar Nederlandstalige muziek. Deze was waarschijnlijk niet te vinden in hun favoriete playlist op Youtube. Ook is Nederlandstalige muziek volgens mij een handig instrument om de taal onder de knie te krijgen voor anderstalige leerlingen. Ook kan elke leerling deze opdracht maken, omdat iedereen in aanraking komt met muziek (via radio, Youtube, vrienden en familie, games...)